Isnin, 12 Mei 2014

Jaga pergaulan

Assalamualaikum . Hi guys , rajin pulak nak update blog yang tak seberapa ni . Hahaha korang amcam ? Bf / Gf sihat ?  Hahaha oke hari ni nk story ttg jaga pergaulan . Dengarkan dan selamat beramal . Yang terasa tu , mohon maaf lah ye . Oke let's start it . . .

Kita as a muslim kenelah tau bezakan adat budaya dan agama .  Agama tak melarang kite untuk mengamalkan adat dan budaya selagi ia tidak bertentangan dengan agama . Tapi kan , aku tengok zaman sekarang adat dan budaya tu lebih penting dari agama . Why ? Hurm maybe komuniti kite ni hanya tahu agama but tknak dalami agama .

Oke , contohnye , budaya pre-wedding . Kalau tk bersentuh tu takpelah , ni siap dukung , lambung , dakap , pegang tangan erat-erat then duduk bertemu punggung . Eh korang ni tk tahu batas pergaulan ke ? Pelik aku , kau nak buat sesi photography buat lah lepas kawin , tkyah nak ikot budaya barat sangat . Kau tu melayu , Islam pulak tu *taktau islam pure ke celup then goreng hahahha . Aku dok perati je kau tau tk ? Yelah orang skrang , mane boleh ditegor , kang kate dengki . Aku bukan dengki tapi aku tknak kau dijilat api .

Then , sesame kawan , laki pempuan bertepuk bertampar . Ye aku pun pernah buat , tapi aku pikir jugak , takkan lah aku nak bertepuk bertampar dengan bukan bini aku . Kan ? Nanti dah kawin kau nak tepuk ke tampar ke tomoi ke boleh sentiase , janji jangan over , kang tak pepasal nusyuz hahaha .

Then , budaya bersalam . Kite org melayu mmg budaye kite bersalam , tapi ade batas ye akk abang pakcik makcik . Kite hanye boleh bersalam dengan orang yang bukan ajnabi dan halal untuk kite je , for contoh mak abah atok nenek abg kakak adik laki bini . Tu je kalau tk silap aku . So sesape sedare or orang kat luar tu yang aku tk salam bukan bermaksud aku ni kerek ke sombong ke , tapi aku nak jage batas aku . Tapi , kalau orang dh hulur tgn kite tknak , so kite cakap jelah yang ajnabi bukan mahram  . Kan senang ?

Islam itu sudah cukup indah dan sempurna , maka janganlah ade yang nak mengindahkan nye dgn ajaran songsang dan menuju ke arah zina . Aku post ni untuk diri aku dan korang jugak . Kan ? Jagalah hati , Jagalah Aurat , Jagalah Iman :) Nanty next post aku post ade satu kempen ni kat tmpt  aku . K ? Assalamualaikum :) xoxo


belog den (^_^)

0 comments:

Catat Ulasan